Sociala medier kampanj - Webbbyrå
Vilket verktyg ska man välja för att publicera, förena, kommunicera? Vilken plattform ska man använda och för vilken målgrupp? Vilken skillnad finns det mellan Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat, Twitter, Google +, … ?
Teorin
Varje kommunikation har en avsändare och en mottagare med ett budskap som färdas mellan dem. Det är viktigt att känna till dessa två parter för att kunna överföra informationen, samtidigt som man minimerar eventuell störning (förluster, interaktioner, hinder). Du känner nu till Shannon och Weavers kommunikationsteori som kan kompletteras med Jackobson, Lasswell eller Palo Alto-skolan. Lite pompöst ändå…!
Hela arbetet ligger här: att känna sig själv och definiera sig, att känna sina kunder/personas, att identifiera förväntningar, erbjudanden och krav från var och en. Så, när denna analys är genomförd, kan vi börja publicera artiklar, bilder och videor, programmera dem, testa dem och göra dem redundanta och riktade.